تاکید طراح پوستر«دونده» بر اهمیت تبلیغات در سینمای ایران/ برگزاری جشنواره ای با موضوع تبلیغات ضروری

تاکید طراح پوستر«دونده» بر اهمیت تبلیغات در سینمای ایران/ برگزاری جشنواره ای با موضوع تبلیغات ضروری


محمدعلی حدت طراح و گرافیست پیشکسوت سینمای ایران معتقد است تبلیغات در سینمای ایران و در جهت ارتقا اقتصاد این هنر و صنعت سینما نقش بسزایی دارد و این مهم از تاریخ ظهور سینما در ایران به اشکال مختلف وجود داشته است و بی شک برگزاری جشنواره ای با موضوع فیلم تبلیغاتی در سینمای ایران غنیمت است.
محمدعلی حدت طراح و گرافیست پیشکسوت سینمای ایران، از جمله طراحانی است که در سینمای دهه 60 با طراحی پوستر فیلم به عنوان یکی از اقلام تبلیغاتی سینما، آثار سینماگران را به مخاطبان معرفی کرده است. این پیشکسوت طراحی پوستر در سینما با بیان این مطلب که برگزاری جشنواره ای با موضوع فیلم تبلیغاتی در سینمای ایران غنیمت است در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: بی تردید برگزاری چنین جشنواره ای با عنوان فیلم تبلیغاتی اتفاقی است که باید زودتر انجام می شد چراکه چنین رویدادی به شرط حضور چهره های دانشگاهی در حوزه تبلیغات و چهره های سینمایی می تواند اثرگذار و در جهت فرهنگسازی در این عرصه مفید باشد.
وی در ادامه تاکید کرد: حضور چهره های دانشگاهی که دارای تحصیلات تبلیغات و یا از فعالان تاثیرگذار این عرصه هستند و همچنین چهره های تاثیرگذار در حوزه تبلیغات سینما در ترکیب هیات انتخاب و داوری می تواند در روند بررسی آثار و تشخیص سره از ناسره در امر تبلیغات مفید و اثرگذار باشند.
طراح پوستر فیلم «دونده» از ساخته های امیرنادری متذکر شد: کنارهم قرار گرفتن چنین ترکیبی منجر به هم نظری و هم صدایی در عرصه تبلیغات می شود. به همین دلیل معتقدم در برپایی چنین جشنواره ای که نخستین دوره خود را تجربه می کند، باید همه مختصات و زیر و بم فعالیت های تبلیغاتی درست را درنظر گرفت.
حدت در پاسخ به این سئوال که تبلیغات چه تاثیری در رونق اقتصاد سینمای ایران دارد؟ گفت: قبل از ورود تلویزیون، تنها وسیله ای که جایگاه تصویری در پایگاه های اجتماعی مردم داشت سینما بود و حتی از طریق این هنر و صنعت فعالیت های دولتی و تبلیغات از طریق سینما و البته مطبوعات انجام می شد. بنابراین سینما قدرت جریان سازی بسیاری در جهت دهی افکاردارد که در این راستا باید تبلیغات به درستی صورت گیرد.
وی ادامه داد: به دلیل تاثیرگذاری پدیده سینما بود که پس از ورود تلویزیون به اجتماع مردم، سینما همچنان با قدرت بی رقیب ماند و صاحبان کالاهای تجاری هم علاوه بر آنوس فیلم های درحال اکران محصولات خود را پیش از آغاز فیلم معرفی می کردند و حالا هم با وجود گسترش شبکه های ماهواره ای سینما و سالن تاریک آن، هنوزهم مخاطب خود را دارد.
طراح پوستر فیلم «پرده آخر» ساخته واروژ کریم مسیحی همچنین بیان کرد: نکته دیگر اینکه در کنار تبلیغات و مناسب سازی آن، سینما هم وظیفه دارد در جهت فرهنگسازی این مهم به تقویت و ارتقا کیفی تبلیغات در ایران نیز بپردازد. بنابراین فرهنگسازی از طریق تبلیغات مناسب باید درست اتفاق بیافتد تا در ورطه شعار و شعارزدگی نیافتد.
محمدعلی حدت با بیان این مطلب که پوستر و عکس از جمله اقلام تبلیغاتی بوده که در سینما از آغاز تا امروز کاربرد داشته است گفت: با گسترش اینترنت و پیداش انواع و اقسام وسایل تبلیغات، پوستر و عکس در میان اقلام تبلیغاتی سینما هنوز حرف اول را می زند. ضمن اینکه در گذشته علاوه بر معرفی فیلم سعی می کردیم در طراحی پوستر فیلم ها نگاهی به سرزمین مان ایران داشته باشیم و در کنار فیلم مسئله گردشگری و جاذبه های ایران را نیز در نظر بگیریم.
طراح پوستر فیلم «روسری آبی» که توسط رخشان بنی اعتماد کارگردانی شده است، درپایان صحبت های خود گفت: یادم هست در طراحی برخی از پوسترها برای معرفی ایرانِ در حین و یا پس از جنگ طرحی از ارگ بم، امیرچخماق یزد، پل خواجو و دیگر بناهای تاریخی ایران که وجه فرهنگی داشتند را به کار می گرفتم. حتی یادم هست در بازی های آسیایی که ایران حضور داشت طرحی از آرش کمانگیر که برگرفته از اسطوره های ایرانی بود را کشیدم.
لازم به توضیح است نخستین دوره جشنواره فیلم تبلیغاتی تهران با هدف ایجاد رقابت سالم و معرفی الگوهای برتر، کمک به نوآوری و اثربخشی تبلیغات ، تقویت ایده های خلاق ، انتخاب و معرفی عوامل تولید کننده و آثار برتر شرکت ها تولیدکننده آثار تبلیغاتی سمعی و بصری ، از تاریخ 29 بهمن تا یکم اسفندماه برپا خواهد شد و علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر جهت شرکت در جشنواره فیلم تبلیغاتی تهران می توانند به نشانی www.taff.ir مراجعه کنند.

http://www.irna.ir/fa/News/83134791

دسته ها: اخبار

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.